Eddy Zoey
Na de aankondiging van Eddy komt hij vol enthousiasme het podium op.
Wat veel mensen niet van Eddy weten is dat hij niet alleen een televisiegeschiedenis heeft maar ook een rijk verleden in de muziek. Na zijn middelbare school tijd en het doorlopen van een vervolgopleiding eindigt Eddy als grafischontwerper bij verschillende tijdschriften waaronder de Hitkrant. Een aantal jaren later in 1992 weet hij een platencontract te krijgen als zijnde auteur en componist bij Polygram. Vanaf dan loopt zijn muziek en televisie carrière door elkaar heen. Enkele programma's gepresenteerd door Zoey zijn:
- Hoe Gastvrij is Nederland, BNN
- Take Me Out, RTL5
- Expeditie Robinson, RTL5
- Loslopend Wild, National Geografic (samen met Freek Vonk)
- RTL Autovisie, RTL7
Het bekendste nummer van Eddy is 'Bijna', uitgebracht in 2000.
De boodschap die Eddy brengt tijdens de seminar is dat hij dnekt dat media als Netflix maar ook YouTube het binnenkort gaan overnemen van de Televisie. Hij adviseert dan ook mensen die willen presenteren of iets gaan doen in TV-land om een blog te beginnen op YouTube. De vergelijking wordt gemaakt tussen Enzo Knol (een gevierd blogger op YouTube) en Johnny de Mol, Knol verdient veel en veel meer geld dan De Mol.
Verder is de seminar een luchtig gesprek tussen Zoey en de zaal met vragen van allerlei categoriën, de laatste vraag is van Naomi die zo brutaal is te vragen of Eddy nog één keer het dansje van 'Hoe Gastvrij is Nederland' te dansen, hieronder ziet u het resultaat.
Andere sprekers
Eddy was binnen deze IEMES-week voor mij de meest indrukwekkende gastspreker, de andere sprekers binnen deze IEMES-week waren: Leon van der Zanden (cabaretier), Koen Hansen (radio dj), John van de Molengraft (producer bij NOS) en Kim Koppenol (Corporate Communicatie Manager bij RTL). Allen hadden een sterk verhaal maar die van Eddy steeg daar toch bovenuit, hij ging het gesprek aan met de zaal en gaf goede tips, met name Hansen en Van de Molengraft hielden een monoloog met allerlei interessante weetjes maar zonder de seminar naar een hoger plan te tillen door het gesprek aan te gaan met de zaal.
Koppenol en Van der Zanden deden dat wel, net als Zoey. Waar lag hem dan het verschil in? Puur de interesse, die ging bij mij meer uit naar Eddy Zoey. Koppenol en Van der Zanden gaven verder een prima gastcollege maar als het gaat om corporate communicatie dan verwacht ik die informatie eerder terug in een college dan in een seminar en heel bot gezegd maar als ik naar een cabaretier wil luisteren dan doe ik dat wel in mijn eigen tijd. Nog wat meer uitgelicht over Van der Zanden, het begin was sterk maar op een gegeven moment ging het verhaal over de zin van het leven en andere zwevende onderwerpen. Dat werd me wat te veel, hij rondde het wel mooi af met een stukje uit zijn nieuwe show, een stukje over zijn pasgeboren dochtertje.
Maak jouw eigen website met JouwWeb